PELATIHAN PEMANFAATAN APLIKASI ZOTERO DALAM UPAYA MENGHINDARI PLAGIARISME PENULISAN KARYA ILMIAH DIKALANGAN MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS GRAHA NUSANTARA

  • Adek Nilasari Harahap Universitas Graha Nusantara
  • Nur Dalilah Universitas Graha Nusantara
  • Susi Sulastri Lubis Universitas Graha Nusantara
  • Siti Meutia Sari Universitas Graha Nusantara
Keywords: Training, Plagiarism, Zotero

Abstract

For a variety of urgent reasons, opportunities to cheat in order to conduct scientific work continue to be developed. As a result, academics, particularly undergraduates, are prone to plagiarism. It is possible to teach pupils how to utilize the Zotero application. The goal is to improve pupils' writing skills by using the Zotero application. The service implementation team's strategy includes socializing and training based on their area of competence. For one day in a row, intriguing activities are carried out. The training method is implemented in stages, beginning with planning and concluding with evaluation.More instructions are offered, beginning with the generation of material and progressing to practical tasks. The course outcomes reveal that students who participated in the training increased their skills using the Zotero program. This is evidenced by the evaluation findings, which revealed that 85% of the students enrolled in the program were becoming more proficient in handling references and selecting the appropriate references to include in scientific articles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiana, I. G. A. T., Tika, I. N., & Wibawa, I. M. C. (2018). Pelatihan Membuat Daftar Isi dan Daftar Pustaka dengan Sekali Klik Berbantuan Mendeley Bagi Para Dosen PTS dalam Menyusun Artikel dan Laporan Penelitian Se-Kabupaten Buleleng. International Journal of Community Service Learning, 2(2), 116–123.

Aidid, M. K., Bustan, M. N., & Ruliana, R. (2020). Manajemen Referensi dengan Aplikasi Zotero. DEDIKASI, 22(2).

Anjali, M. E. C., & Istiqomah, Z. (2020). Implementasi Pelatihan Aplikasi Zotero Di Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Bagi Mahasiswa Magister Ilmu Pemerintahan. Publication Library and Information Science, 3(2), 97–103. doi: 10.24269/pls.v3i2.2434

Basri, S., & Mus, S. (2019). Manajemen referensi penulisan karya tulis ilmiah Mahasiswa STKIP-PI Makassar. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2018(8).

Darmalaksana, W. (2020). Sitasi Ilmiah Menggunakan Perangkat References pada Microsoft Word. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1. Retrieved from http://digilib.uinsgd.ac.id/32339/

Dwiningsih, K., & Tukiran, T. (2019). Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Dan Penelitian Bagi Guru Sma Melalui Pelatihan Pemanfaatan Software Zotero. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 85–90.

Eve, M. P. (2020). Zotero and auto-downloading open access books. Martineve. Com.

Erwina, A,H& Alwendi. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Belajar Daring Google Classroom Dan Zoom Meeting Bagi Anak Usia Sekolah Di Desa Huta Padang. Jurnal Nauli (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 1(1), 1-7.

Hafid, A., Mukhtar, H., Hayami, R., Fatma, Y., Unik, M., Hasanuddin, H., & Rizki, Y. (2018). Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Dan Penelitian Bagi Guru Slta Dengan Pemanfaatan Software Referensi. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 2(2), 77–82. doi: 10.37859/jpumri.v2i2.1003

Huda, M. (2011). Cooperative learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Izzah, N., & Lubis, R. H. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Manajemen Referensi Zotero. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 4(3), 239-246.

Kosasi, S. (2019). Pemanfaatan Aplikasi Mendeley desktop Mengelola Referensi Publikasi Karya Ilmiah Mahasiswa. SNPMas : Seminar Nasional Pengabdian Pada Masyarakat, 64–74.

Larasati, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Mengoperasikan Reference Management Software Zotero Dan End-Note Untuk Guru Smkn 6 Malang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(1), 28–33. doi: 10.24114/jpkm.v26i1.15777

Marshall, C. (2020). Citation Management Software Raises Library Profile. Journal of Hospital Librarianship, 1–5.

Ngibad, K. (2020). Pelatihan Mendeley secara Online bagi Mahasiswa FIKES UMAHA di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Nusantara (JPPNu), 2(1).

Novitasari, N. F. (2019). Program Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah: Menuju Guru Berkualitas. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(3), 255–266. doi: 10.30653/002.201943.152

Purwani. (2013). Membuat Sitasi Dan Daftar Pustaka. Retrieved from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.

Pramiastuti, O., Rejeki, D. S., & Pratiwi, A. (2020). Pengenalan Dan Pelatihan Sitasi Karya Ilmiah Menggunakan Aplikasi Mendeley. JABI: Jurnal Abdimas Bhakti Indonesia, 1(1), 24–30. doi: 10.36308/abp.v1i1.178

Ritonga, M., Handayani, D., Wahyuni, F., & Putra, I. (2023). PELATIHAN PENGGUNAAN APLIKASI ZOTERO DALAM PEMBUATAN DAFTAR PUSTAKA BAGI MAHASISWA. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tjut Nyak Dhien, 2(1), 21-25. https://doi.org/10.36490/jpmtnd.v2i1.440

Pohan, R. F., & Rambe, M. R. (2022). Pelatihan E-Learning Dengan Aplikasi Berbasis Online Dan Pemanfaatan Media Teknologi Informasi Dan Komunikasi Bagi Mahasiswa Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Graha Nusantara Padangsidimpuan. Jurnal Nauli, 1(2), 23-29.

Saputra, A. (2019). Menajemen Sumber Referensi Ilmiah Menggunakan Aplikasi Zotero.

Published
2023-07-23
Section
Articles