Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Penerapan Model Pembelajaran Inquiri Learning Dengan Bantuan LKS Di Ponpes Al-Yusufiah
Abstract
This research aims to determine the direct influence of the Inquiry Learning learning model to improve Mathematics learning outcomes for class VII Al-Yusufiah Huta Holbung Islamic Boarding School. The research method used is classroom action research using two cycles carried out in the second semester with material about lines and angles. The population in this study was 29 class VII students at the Al-Yusufiah Huta Holbung Islamic Boarding School. The class used as a sample is class VII-I of the Al-Yusufiah Huta Holbung Islamic Boarding School which will use the Inquiry Learning method assisted by student worksheets (LKS) in learning. The ability of students' learning outcomes in mathematics learning in class VII-I of the Al-Yusufiah Huta Holbung Islamic Boarding School on lines and angles in the first cycle increased by 55% with the "sufficient" category, then in the second cycle it increased to 86.21% with the "good" category. ”. The increase in teacher and student observation results on line and angle material in cycle I averaged 71.5% (adequate) observation results. the results of the second cycle of observations were 77.5% (Good).
References
Arisanti, D. A. K. (2022). ANALISIS KURIKULUM MERDEKA DAN PLATFORM MERDEKA BELAJAR UNTUK MEWUJUDKAN PENDIDIKAN YANG BERKUALITAS. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386
Febrianingrum, L. (2022). Peran Media Papan Perkalian Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 2(2), 277. https://doi.org/10.29103/jpmm.v2i2.7985
Hasbi, M, Harahap, A. N, & Harahap, H. H. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dengan Model Pembelajaran Demontrasi Berbantuan Lembarkerja Siswa (LKS) Di Kelas VII SMP Negeri 9 Padangsidimpuan Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Cermatika, 3(2), 43–47.
Hasmi Syahputra Harahap, & Harahap, N. A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry Dan Modified Free Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Di SMS Negeri 1 Kotapinang. Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 25–34. https://doi.org/10.31849/bl.v8i2.7690
Ilyas, M, & Syahid, A. (2018). Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. L-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58–85.
Jusman, J., Azmar, A., Permana, I., Ikbal, Muh. S., & Ali, M. (2020). Perbandingan Pemahaman Konsep Interpretasi Fisika Antara Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dan Inkuiri Bebas Termodifikasi. Konstan - Jurnal Fisika Dan Pendidikan Fisika, 5(2), 86–94. https://doi.org/10.20414/konstan.v5i2.60
Nisa, K., Buyung, B., & Fitriani, S. (2018). Pengembangan Lembar Kerja (Lks) Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Pada Materi Himpunan Siswa Kelas Vii Smp N 10 Muara Bungo. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 23. https://doi.org/10.33087/phi.v2i1.23
Noor, A. J., & Husna, R. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achiviement Division (STAD). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.20527/edumat.v4i2.2578
Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.1769
Oktaviani, U., Kumawati, S., Apriliyani, M. N., Nugroho, H., & Susanti, E. (2020). Identifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMK Negeri 1 Tonjong. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.31002/mathlocus.v1i1.892
Prabawati, M. N., Herman, T., & Turmudi. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Masalah dengan Strategi Heuristic untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 37–48. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.533
Prasetiyo, M. B., & Rosy, B. (2020). Model Pembelajaran Inkuiri Sebagai Strategi Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 109–120. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n1.p109-120
Rudiyana, Kuswandi, S., & Ridwan Nurzaman, D. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Konsep Bangun Ruang Dengan Menggunakan Metode Inquiri Di Sdn Mekarjaya I Kecamatan Rawamerta Kabupaten Karawang. Jurnal Tahsinia, 2(2), 191–201. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.307
Sari, P. M., & Sumarli, S. (2019). Optimalisasi Pemahaman Konsep Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Inkuiri dengan Metode Gallery Walk (Sebuah Studi Literatur). Journal of Educational Review and Research, 2(1), 69. https://doi.org/10.26737/jerr.v2i1.1859
Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics Education. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 59–67. https://doi.org/10.31949/educatio.v5i1.56
Setianingsih, N. P. Y. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Menggunakan Media Konkret Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPA. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar PGSD, 6(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/7142/4871
Setiawan, J., & Royani, M. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Datar dengan Metode Inkuiri. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1). https://doi.org/10.20527/edumat.v1i1.637
Suarim, B., & Neviyarni, N. (2021). Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 75–83. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.214
Sukmawati, H. (2021). Komponen-komponen kurikulum dalam sistem pembelajaran. Ash-Shahabah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 7(1), 60–72. https://doi.org/10.59638/ash.v7i1.403
Tias, I. W. U. (2017). Penerapan Model Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(1). https://doi.org/10.20961/jdc.v1i1.13060
Yulia, S., Buyung, B., & Relawati, R. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Bilangan Di Kelas VII SMP Negeri 22 Kota Jambi. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 61. https://doi.org/10.33087/phi.v2i1.28