PENGARUH PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING MENGGUNAKAN APLIKASI MICROSOFT POWER POINT TERHADAP PEMAHAMAN HIMPUNAN

  • Rika Anggita Hasibuan Mahasiswa Universitas Graha Nusantara
  • adek Nilasari Harahap Dosen Universitas Graha Nusantara
  • Puspa Riani Nasution Dosen Universitas Graha Nusantara
  • Nova Christina Dewi Dosen Universitas Graha Nusantara
Keywords: Blended Learning, Microsoft Power Point, Sets

Abstract

This research aims to determine the influence of learning in understanding associations through the Blended Learning learning model in class VII of SMP N 5 East Angkola for the 2023/2024 academic year. In this study, the sample was taken from the population using simple random sampling, namely the researcher took the sample randomly without paying attention to the strata in the population. This type of research is Quasi Experimental Research. The research subjects were class VII-2, totaling 20 people. There were 13 women and 6 men. The instrument used is a test. The test used is an essay form test with 5 questions. For final data analysis using Simple Linear Regression. The constant (a) is 12.694, meaning that if the Blended Learning influence level variable is 0, then the learning outcome volume variable has a value of 12.694. The regression coefficient for the Blended Learning variable has a positive value of 36.863, indicating that if it increases, there will be an increase of 36.863. The coefficient has a positive value, meaning that there is a positive relationship between Blended Learning and Microsoft Power Point.

References

Alhaddad, I, (2012). Infinity Journal: Penerapan teori perkembangan mental piaget pada konsep kekekalan panjang.
Amir, M. F., & Prasojo, B. H,(2016). Matematika Dasar.
Carman, J. M. (2015). Blended learning design: Five key ingredients. Agilant Learning.
Duri, R., Sudiarti, D., & Hakim, M. (2019). Bimbingan dan konseling: Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Blended Learning Berbasis Schoology. Jurnal: Pendidikan, Pembelajaran dan 7(2), 61-68.
Fadillah, S. (2013). Pembentukan karakter siswa melalui pembelajaran matematika. Jurnal Paradikma: 6(2), 142-148.
Firmansyah, B. H. (2015). Pengembangan blended learning berbasis schoology. In Seminar Nasional Teknologi Pendidikan UM : Vol. 3, No. 8, pp. 86-102.
Idris, H. (2018). Pembelajaran model blended learning. Jurnal:Ilmiah Iqra'.
Harahap, A. N. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Gallery Walk Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri 8 Padangsidimpuan. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(3), 330-334.
Mahriady, R., Nurdalilah, N., & Harahap, A. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Terhadap Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Teorema Phytagoras. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 51-54.
Makbul, M, (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.
Nasution, M. A., Panjaitan, A. M., & Harahap, A. N. (2021). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair And Share Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar Kelas VII Mts Ypks Padangsidimpuan. Eksakta: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Mipa, 6, 235-241.
Outang, M., Loban, J. M., Molina, J. I., Hinadang, E. A., & Mowata, Y. A. (2023). Pendampingan Belajar Himpunan Matematika Untuk Siswa-Siswi Kelas VII SMP Kristen 03 Kalabahi. Jurnal: Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi:. 2(1), 90-95.
Pasaribu, T. F., Harahap, A. N., & Nasution, A. S. (2022). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smp Negeri 2 Tano Tombangan Angkola. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 55-57.
Putra, O. L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika menggunakan Powerpoint Dengan perpaduan mind Mapp ada Siswa Kelas X Mipa SMA Negeri 7 Padang. Jurnal: Pendidikan Matematika Ekasakti.1(1).29-37.
Purwanto, W., RWW, E. T. D., & Hariyono, H. (2016). Penggunaan Model Problem Based Learning dengan Media Powerpoint untuk Meningkatkan Minat BelajarSiswa Jurnal: Pendidikan,Teori, Penelitian, Dan Pengembangan:1(9), 1700-1705.
Rahmah, N. (2013). Hakikat pendidikan matematika. Jurnal: Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam: 1(2), 1-10.
Suprianingsih, S., Atika, J., & Andini, S. Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Menggunakan Powerpoint Di Universitas Muslim Nusantara. PUBLIDIMAS (Publikasi Pengabdian Masyarakat), 2(1), 39-44. (2022).
Widiara, I. K. (2018). Blended learning sebagai alternatif pembelajaran di era digital. Jurnal: Agama dan Budaya, 2(2), 50-56.
Yusup, F. (2018). Uji validitas dan reliabilitas instrumen penelitian kuantitatif. Jurnal: Ilmiah Kependidikan, 7(1).
Published
2024-07-14
How to Cite
Rika Anggita Hasibuan, Harahap, adek N., Puspa Riani Nasution, & Dewi, N. C. (2024). PENGARUH PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING MENGGUNAKAN APLIKASI MICROSOFT POWER POINT TERHADAP PEMAHAMAN HIMPUNAN. Jurnal Cermatika, 4(1), 67-71. Retrieved from https://jurnal.ugn.ac.id/index.php/cermatika/article/view/1459