Penerapan Media Pembelajaran Powerpoint Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di SMK Negeri 1 Aek Nabara Barumun

  • Nurhayati Pulungan Universitas Graha Nusantara
  • Nurdalilah Universitas Graha Nusantara
  • Susi Sulastri Lubis Universitas Graha Nusantara
  • Mohd. Arifin Universitas Graha Nusantara
Keywords: Application, Learning Media, Powerpoint, Learning Outcomes

Abstract

The research method used was classroom action research using two cycles carried out in the first semester with SPLDV material. The sample in this research was 36 students in class X Office Automation and Management at SMK Negeri 1 Aek Nabara. The class used as a sample is class X Office Automation and Management at SMK Negeri 1 Aek Nabara which will use Power Point media in learning. The results of the research show that the ability of students' learning outcomes in learning Mathematics through the PowerPoint media learning model for class , then increased to 88.55 in the "Good" category in cycle II. The results obtained in cycle II showed that the expected categories had been fulfilled, namely with an average score of 75 and classical completion of 75% of students getting a minimum score of Good.

References

Azhar Arsyad. 2009. Media Pembelajaran, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Febrita Ela Fatu Mulia Alta, Penerapan Multimedia Learning Terhada Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di Kelas IV SDN 002 Kuantan Hilir Kabupaten Kuantan Singingi, (Pekanbaru, UIN SUSKA Riau, 2013).
Fitri Ramantri, Penggunaan Media Powerpoint Melalui Metode Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Reaksi Redoks de Kelas X SMA Al-Huda Pekanbaru, (Pekanbaru, UIN SUSKA Riau, 2013). Hujair AH. Sanaky. 2011.
Media Pembelajaran Buku Pegangan Guru dan Dosen. Yogyakarta:
Kaukaba. Kenneth T. Henson. 1984. Elementary Science Methods. New York: McGraw-Hill Book Company.
Mulyono Abdurrahman. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. (Jakarta: Rineka Cipta).
Nana Sudjana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Rosdakarya.
Nana Sudjana dan Ahmad Rivai. 2005. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Al-Gensindo.
Ngalim Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nurhasnawati. 2011. Media Pembelajaran. Pekanbaru: Yayasan Pustaka Riau.
Ramayulis. 2010. Ilmu Pendidikan islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta; PT. Rineka cipta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Badung: Alfabeta.
Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Wina Sanjaya. Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. 2006. Jakarta: Kencana.
Yendra Wati, Study Komparasi Antara Hasil Belajar Siswa Kelas VIII dengan Menggunakan Multimedia dan Tidak Menggunakan Multimedia Dalam Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Fiqih di MTs Negeri Kampar Kabupaten Kampar, (Pekanbaru, UIN SUSKA Riau, 2009).
Wardani. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka KTSP SD/MI 2011.
Published
2023-12-07